Młodzi potrzebują cyfrowych przewodników - raport EU Kids Online 2018
Nieustanny rozwój oraz wszechobecność technologii sieciowych wpływa na kontekst społeczny, ekonomiczny i prawny, a także na codzienne funkcjonowanie współczesnej rodziny. Dotyczy to również przemian w zakresie rozumienia i pełnienia roli rodzica, bo świat społeczny dzieci powiększył się o wymiar „online” – nie mniejszy, a być może nawet rozleglejszy – niż ten „offline”.
W porównaniu z wynikami poprzedniej edycji badań, realizowanej w 2010 roku, wyraźnie zmieniła się definicja bycia w sieci. Masowe wykorzystanie smartfonów (82,5 proc. badanych korzysta z sieci przez telefony) sprawiło, że granica między online a offline rozmyła się. Dzieci i młodzież mogą być online jednocześnie czytając książkę, spacerując lub korzystając z aplikacji działających w tle.
– Bycie online przeplata się dziś z różnymi aktywnościami – potwierdza prof. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. – To skutek masowego wykorzystania smartfonów. W tej edycji badania pojawiła się nawet grupa dzieci, które są użytkownikami wyłącznie internetu mobilnego – podkreślił kierownik badań EU Kids Online Polska 2018.